Dziś trochę z innej beczki. Opowiem Wam o portalach rezerwacyjnych od drugiej strony. Czyli, gdzie wynajmować agroturystykę. Jaki portal warto wybrać, aby nam się opłacało.
Agroturyści często borykają się z problemem dotarcia do szerszego grona osób. Często jest to biznes rodzinny, gdzie nie zatrudnia się wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie sprzedaży i marketingu. Co za tym idzie nie posiadają wielkich środków na kampanie reklamowe. Ale jak zwiększyć sprzedaż? Dziś postaram się odpowiedzieć na nurtujące nas pytanie co zrobić i z jakiego portalu skorzystać, żeby przyciągnąć więcej gości do naszej agroturystyki?
Tworząc agroturystykę wkładacie w nią serce, chcecie żeby to miejsce było tworzone z pasją i duszą, ale to czasem za mało. Każda agroturystyka jest inna i na swój sposób niepowtarzalna, więc jak się zareklamować?
Zadbaj o swoje media społecznościowe
W obecnych czasach ciężko prowadzić biznes nie mając instagrama czy facebooka. W wielu rozmowach z agroturystami spotykam się z opinią „a po co mi instagram?” No właśnie po co?
Media społecznościowe dają nam łatwą i często niezbyt kosztowną komunikacje z potencjalnym gościem. Social media to również narzędzia sprzedażowe, ponieważ docieramy nieodpłatnie do różnych osób (oczywiście, aby zwiększyć grupę odbiorców możemy zrobić kampanie reklamową, ale o tym opowiemy sobie w innym artykule) Co warto wiedzieć na początek?
Regularność dodawania postów, które pokazują Wasze miejsca. Pokażcie piękny ogród, atrakcje które przygotowaliście, okolice czy ludzi, którzy tworzą to miejsce, ale również gości, którzy już Was odwiedzili.
Dobre zdjęcia to podstawa.
Jak Was widzą tak Was wybierają. I tu kolejny element całej układanki, czyli postawmy na dobre zdjęcia. Nie bój się wynająć fotografa, zwróci Ci się to w gościach, którzy wybierają miejsce swojego wypoczynku na podstawie zdjęć i opinii. Ważne jest, abyście pokazali swój obiekt z najlepszej strony. Zdjęcia wykorzystacie na portalach rezerwacyjnych oraz w social mediach. Ułatwi Wam to prace. Pozwoli to na szerszą reklamę, gdyż goście lubią udostępniać ciekawe zdjęcia na swoich kontach.
Jak opisać swój obiekt?
Swoje obiekty opisujcie szczerze. Używajcie prostych, jasnych opisów. Niech każdy zobaczy, że to co piszecie ma odzwierciedlenie w realnym świecie. Nie ma nic gorszego niż przekolorować opis. Gość, który Was odwiedzi i spotka się z nieprawdziwym opisem wystawi negatywną ocenę i opinie, która później może zaważyć na wyborze Waszego miejsca.
Mam opis, zdjęcia i social media, ale co dalej?
Czasy kiedy mieliśmy małą tabliczkę z nazwą AGROTURYSTYKA i nr telefonu minęły. Goście, którzy szukają ciekawych miejsc na wypoczynek szukają ich najczęściej w Internecie, dlatego tak ważne jest dbanie i odpowiadanie na opinie. Więc warto zadbać o swoją wizytówkę na w sieci. Jaki wybrać portal i dlaczego?
Obecnie mamy do wyboru mnóstwo portali sprzedażowych, które oferują nam sporo możliwości. Pytanie jakim kosztem? Czy agroturystyka powinna promować swoją ofertę w największych portalach rezerwacyjnych, takich jak booking, trivago, Hrs? Moim zdaniem nie. Dlaczego tak myślę? A to dlatego, że te portale są stworzone z myślą o większych obiektach, ośrodkach wypoczynkowych czy hotelach. Prowizje od sprzedaży w tego typu portalach też nie są najmniejsze. Kolejnym ważnym elementem jest to, czy grupa do której chcemy trafić szukając małej agroturystyki będzie korzystała z takich portali?
Szukając miejsca na wypoczynek z dala od dużych skupisk nigdy nie wchodzę na portale typu booking, Hrs czy Trivago.
Przeszukuje portale dedykowanych dla agroturystyk, miejsc noclegowych, domów na wynajem czy glampingów. W ostatnich latach zwiększyło się zainteresowanie Agroturystykami szczególnie tymi, które oferują coś więcej niż sam nocleg.
Jeśli zwiększa się zainteresowanie to pojawiają się nowe portale, a powiem Wam, że jest ich naprawdę sporo. Musimy się zastanowić, który wybrać i dlaczego warto?
Pewnie pomyślicie teraz, że po co ograniczać się do jednego? Oczywiście, że nie musicie się ograniczać ale pamiętajcie, że każdy portal ma swój system rezerwacji oraz może zdążyć się taka sytuacja np. jeśli wynajmujecie cały dom, a w dwóch portalach ten właśnie dom i w tym samym czasie zostanie sprzedany, wtedy robią się nieprzyjemności, nie tylko dla nas ale również dla gości, na których nam najbardziej zależy. Oczywiście można blokować na początku portale tydzień po tygodniu i sprawdzać z którego mamy najwięcej rezerwacji, aby później wybrać tylko jeden. Jest to pewien sposób i zawsze możemy zobaczyć, który będzie nam najlepiej pasował.
Najpopularniejsze portale:
- SlowHop.com Trafia do osób, których nie interesuje standardowy wypoczynek. Użytkownicy portalu szukają unikatowych miejsc, gdzie mogą wypocząć i poczuć miejsce z ‘’DUSZĄ”, gdzie czas płynie wolniej. Portal Zawiera interaktywną mapę, na której znajdziemy przeróżne obiekty m.in.: Agroturystyki, Domy na wynajem, Glamping czy Hotele. Piękna szata graficzna i prosta funkcjonalność spowodowała, że jest to jeden z najpopularniejszych portali rezerwacyjnych w Polsce.
SlowHop pobiera opłatę roczną w wysokości 500zł netto, która zawiera przygotowanie oferty, profesjonalny tekst, posty w mediach społecznościowych oraz newsletterze. Dodatkowo od każdej rezerwacji przez portal jest pobierana opłata w wysokości 12% netto.
- AirBnB – Portal, który jest znany na całym świecie, również w Polsce. Ma świetną aplikacje mobilna, która pozwala bez problemu zarządzać naszymi rezerwacjami, komunikować się z gośćmi mając przy sobie jedynie telefon. Na portalu możemy wynająć wszystko co nam przyjdzie do głowy: pokój, dom, namiot, glamping czy parcele na namiot, wszystko to co możemy wynająć, a daje nam możliwość noclegu. Dodatkowo na portalu możemy sprzedać atrakcje czyli: przejazdy bryczką, minizoo, minigolf i wszystko to, co oferujecie poza noclegiem.
Rejestracja na portalu jest bardzo prosta i co ważne, nie ma żadnych opłat startowych. Musimy założyć konto jako gospodarz w AirBnB, a następnie ustawić warunki rezerwacji, uzupełnić opis, dodać DOBRE zdjęcia. Pamiętajcie, aby dokładnie opisać co oferujecie, ile jest pokoi, łazienek, a także jakie atrakcje przygotowaliście. Na końcu musicie uzupełnić dane finansowe i konto gotowe. Portal pobiera około 13% opłaty za dokonanie rezerwacji przez portal.
- Nocowanie.pl to jeden z najstarszych portali rezerwacyjnych, który powstał w 2005 roku. W momencie wpisania hasła agroturystyka w wyszukiwarce google, portal ten wyświetli nam się jako jeden z pierwszych. Nocowanie.pl ma odświeżoną szatę graficznąbardzo przyjemną dla oka i jest prosty w obsłudze dla użytkowników jak i gospodarzy. Prosta i szybka rejestracja oczywiście, jeśli macie przygotowane dobre zdjęcia i opisy. Nocowanie.pl postanowiło podejść do systemu opłat abonamentowo i tu od Ciebie zależy ile chcesz miesięcznie wydać na swój obiekt. Wszystko zaczyna się od kwoty 1000zł netto rocznie, co daje nam 83.33 zł netto miesięcznie. Jeśli chcemy być wyżej w wynikach wyszukiwania musimy dokupić dodatkowe punkty, ale to zależy ile chcemy wydać na reklamę.
Lista portali jest bardzo długa i w zestawieniu możemy wymienić portale takie jak:
Agroturystyka.pl, e-turysta.pl, meteor-turystyka.pl są to portale, które pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania google. Ja osobiście z nich nie korzystam. Dlaczego? Uważam, że korzystanie z portali musi być czytelne, jasne i proste, a jeśli gubię się na portalu to znaczy, że nie jest skonstruowany dla mnie. Dodatkowo do tego dochodzi szata graficzna, która musi mnie zachęcić.
Mam nadzieje, że czytając artykuł skorzystacie z portali, które Wam serdecznie polecam i zaczniecie mieć więcej rezerwacji w swoich Agroturystykach. Pamiętajcie, że tworząc agroturystykę twórzcie Ją z pasją i duszą, aby Wasza oferta była większa niż sam nocleg. Dobre zdjęcia i ciekawe opisy to podstawa sukcesu.
Podsumowując:
Pamiętajcie wybierając portal sprzedażowy musicie się zastanowić do kogo chcecie trafić czy to gość krajowy czy zagraniczny. Budując swoją ofertę zastanówcie się czy możecie wprowadzić oferty premium dla gości bardziej wymagających. Warto wybrać portal taki, którym będziemy mogli się zająć. Musicie poświęcić na to czas i uwagę (szybka odpowiedz ma spore znaczenie). Ostatnia ważna sprawa to sprawdzenie naszych zasobów kadrowych i finansowych. Musicie sobie odpowiedzieć czy chcemy przeznaczyć budżet na marketing.? jeśli tak to jaki. Mam nadzieje, że każdy z Was zrobi odpowiednią analizę swojego obiektu i wybierze jedną z kilku opcji, które wskazałem.